Etykiety na produktach są tak powszechne, że większość z nas nie zwraca na nie szczególnej uwagi, choć systematycznie zwiększa się też grupa świadomych klientów, którzy przed zakupem np. artykułu spożywczego czy chemicznego sprawdzają jego skład i posiadanie wymaganych atestów bezpieczeństwa. Nie wszyscy zdają sobie natomiast sprawę z tego, że zawartość etykiet produktowych wcale nie jest przypadkowa, ale ściśle regulowana przez przepisy prawa, w tym również rozporządzenie UE w tym zakresie.
Obowiązkowe informacje
Etykiety na produktach muszą zawierać takie dane jak: nazwa produktu oraz nazwa i adres producenta (i importera). W przypadku produktów spożywczych są to również: nazwa niewprowadzająca klienta w błąd, waga produktu, data przydatności do spożycia, informacja o sposobie przechowywania, waga, dokładny skład, informacja żywieniowa, lista alergenów, sposób przygotowania, informacje dodatkowe np. o zawartości alkoholu w produkcie. Zgodnie z obowiązującym prawem etykiety produktowe powinny być czytelne i zrozumiałe, wymagany jest też język polski. Aby dobrze spełniały swoje funkcje, etykiety muszą być trwałe – pamiętajmy, że zanim produkt trafi finalnie do rąk kupującego, musi przebyć często długą drogę od producenta, poprzez magazyn i sklep. Dlatego do druku etykiet wykorzystywanych w handlu stosowane są specjalne folie i papier. Kluczowy jest też dobry klej w etykiecie samoprzylepnej.
Funkcja marketingowa etykiety
Warto też pamiętać o tym, że etykiety pełnią nie tylko funkcję informacyjną, ale też marketingową. Ich zadaniem jest skuteczne zwrócenie uwagi klienta, który ma wybrać dany produkt sposób wielu innych dostępnych na półce sklepowej. Jakie informacje dodatkowe, poza tymi narzuconymi przez prawodawcę, warto umieścić na etykiecie produktu? Może być to np. logo producenta czy marki. Przy przygotowaniu etykiet należy zwrócić uwagę na ich estetykę, w tym zastosowane kształty i kolory. Pamiętajmy, że etykieta jest nie tylko wizytówką produktu, ale też firmy. Dlatego zakup tanich etykiet kiepskiej jakości może okazać się dla firmy pozorną oszczędnością.